חיטוי וטיהור מאגרי מים

עיקרי הדברים:

מים הם אחד ממשאבי הטבע החשובים בעולם. עם אוכלוסייה גדלה, מחסור במים הופך לבעיה חמורה יותר ויותר. כדי להבטיח שיש מספיק מים כדי לענות על הביקוש, יש צורך בחיטוי וטיהור מאגרי מים ונהרות. ישנן דרכים רבות לחטא ולטהר מאגרי מים. אחת השיטות הפשוטות ביותר היא להרתיח מים למשך 10 דקות לפחות. זה יהרוג את כל המיקרואורגניזמים הקיימים בו. דרך נוספת שנעשה בה שימוש היסטורית היא הוספת כלור או כלור דו חמצני למאגר, אשר יהרוג כל מיקרואורגניזמים וכן ימנע מהם להתרבות. עם זאת, שיטה זו עלולה להוביל לתגובות כימיות עם חומר אורגני במאגר שעלולות לייצר תוצרי לוואי מסרטנים כגון טריהלומתנים וחומצות הלואצטית (HAAs).

 

מים הם המשאב החשוב ביותר על פני כדור הארץ

חיטוי וטיהור מאגרי מים עם זאת, מים יכולים להיות גם מקור לסכנה ואומללות. ארגון הבריאות העולמי דיווח כי מחלות הנישאות במים הן הגורם המוביל למוות בילדים מתחת לגיל חמש. זאת בשל העובדה שלאנשים רבים אין גישה למי שתייה נקיים או מספיק מתקני תברואה. על מנת להימנע מסכנות אלו, עלינו לחטא ולטהר את מאגרי המים שלנו, כדי שיהיו בטוחים לצריכה. קיימות מספר שיטות לחיטוי וטיהור מאגרי מים: הרתחה, הכלרה, סינון וטיפול באור אולטרה סגול.

הרתחה היא אחת השיטות הנפוצות ביותר לחיטוי מכיוון שהיא הורגת כל מיקרואורגניזמים במים על ידי חימוםם מאגרי מים חיוניים להישרדותם של מינים רבים. חשוב לשמור על ניקיון וללא זיהום. תהליך חיטוי וטיהור מאגרי מים הוא תהליך שצריך להיעשות על בסיס קבוע. תהליך זה כולל בדרך כלל שימוש בכלור, קרינה אולטרה סגולה וגז אוזון. כלור משמש להרוג חיידקים ווירוסים במאגר המים בעוד שקרינה אולטרה סגולה הורגת את כל האורגניזמים החיים הנמצאים בו. גז אוזון מסייע בהסרת כל כימיקלים או תרכובות אחרות הנמצאות במאגר המים שעלולות לגרום נזק לאורגניזמים חיים אם נצרך.

ישנן דרכים שונות לחיטוי וטיהור מאגרי מים

הדרך הטובה ביותר להגן על מאגרי מים היא באמצעות שילוב של שיטות. ניתן לבצע חיטוי עם כלור או כלורמין ולעתים קרובות הוא השלב הראשון בטיפול במים. חיטוי הורג חיידקים מזיקים, וירוסים ופרוטוזואה באספקת המים. כלור שימש במשך מאות שנים כחומר חיטוי מכיוון שהוא זול, קל לשימוש ואינו מייצר תוצרי לוואי מזיקים כאשר הוא מגיב עם חומר אורגני באספקת המים. צורת הטיהור הנפוצה ביותר היא סינון דרך חול או אמצעי סינון אחרים המוציאים חלקיקים מאספקת המים. סינון מסיר גם חיידקים, וירוסים, פרוטוזואה, מתכות כבדות, גזים מומסים כמו ראדון מהקרקע שאולי חדרו למערכת

מים חיוניים להישרדות המין האנושי. אנחנו לא יכולים לחיות בלעדיו. האוכלוסייה גדלה וכך גם הביקוש למים, מה שאומר שצריך למצוא דרך לייצר יותר מים. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי חיטוי וטיהור מאגרי מים. תהליך החיטוי והטיהור כולל מספר שלבים. ראשית, עלינו להסיר כל משקעים מהמאגר באמצעות מסננים או מיכלי שיקוע. לאחר מכן, עלינו להסיר כל עכירות מהמים באמצעות סינון או טיפולים כימיים. לאחר שלב זה, יהיו במים מספר תרכובות שאריות שיש להסיר לפני שניתן יהיה לצרוך אותן על ידי בני אדם או בעלי חיים. תרכובות אלו מוסרות באמצעות שיטות טיפול שונות כגון אוזונציה, הכלרה,

073-3753312